موشن گرافیک

 

امروزه رسانه‌ها نقش بسیار بزرگ و با اهمیتی در زندگی پیدا کرده‌اند.
موشن گرافیک یا گرافیک متحرک، یکی از برترین رسانه‌های تصویری حرکتی است که به روند انتقال پیام کمک شایانی می‌کند.

اجازه بدهید به یک نحو دیگر راجع به این قضیه بحث کنیم:

من معمولاً در ورک شاپ‌هایی که برگزار می کنم برای دقیق متوجه شدن شاگردانم یک مثال ساده می‌زنم: همانطور که می‌دانید پوستر یکی از با اهمیت‌ترین ابزار برای انتقال اطلاعات در قالب یک تصویر است.

حال فکر کنیم یک پوستر دارای حرکت باشد و برای انتقال بهتر پیام به قواعد حرکتی و ریتم متوسل شود؛ این اتفاق در واقع یک محصول موشن گرافیک ارائه می‌کند.
هدف اصلی موشن گرافیک دیزاین نیز دقیقاً همین انتقال پیام است در قالب‌های مختلف. به‌عنوان مثال بدیهی است که محتوای تیزر تبلیغاتی از نظر پیام با تیتراژ فرق داشته باشد.

به‌طور کلی این رشته کاملاً هنری در دنیا بسیار جوان است و از نظر آکادمیک نیز هنوز به یک ساختار جامع و کامل نرسیده است.
بحث در مورد موشن گرافیک دیزاین (Motion graphic Design) یا طراحی گرافیک متحرک از گستردگی بی‌شماری برخوردار است. هنری که شاید بتوان آن را با شروع و قوت گرفتن تلویزیون و سینما همزمان دانست. اما به نظر من باز می‌توان به قبل‌تر از آن (سینما) نیز فکر کرد، درست زمانی که بیلبوردهای رنگی با نئون های درخشان با ریتم و حرکت بر فراز آسمان‌ خراش‌ها و ساختمان‌ها جلب توجه می‌کردند، آنها نیز نمودهایی از درک اهمیت حرکت و مقوله Morphology قالب ‌شناسی (مورفولوژی) هستند.
از آن زمان تاکنون برای اجرای این حرکات جذاب روش‌ها و امکانات زیادی وجود داشت مثل نرم‌افزارهایی که هم ‎اکنون می‌توان آنها را به راحتی تهیه کرد (البته در ایران!).

Motion Graphic را می‌توان به ۲ دسته کلی (Art) گرافیک و (Technique) موشن تقسیم کرد.
بدیهی است که اگر فردی خود را در این دو مقوله به صورت هم‌زمان و برابر بروز کند از خروجی قابل توجهی لذت خواهد برد.

طراحی موشن گرافیک برای Platform‌ های مختلف و رسانه‌های مختلف هر یک دارای شرایط و قوانین خاصی است. لذا هنرمند قطعاً باید از قوانین آن آشنایی کامل داشته باشد. یکی از این رسانه‌ها تلویزیون (TV) است که از قوانین آن می توان از «نسبت قاب تصویر (Aspect ratio)» یا «سایز تصویر (Preset)» نام برد.
همچنین تغییر برخی از رنگ‌ها و خوردگی تصویر جزو مواردی است که با تجربه هنرمند به مرور بدست می‌آید.

متأسفانه عده‌ای در ایران موشن گرافیک را جزو هنرهای بصری نمی‌دانند و کاملاً آن را به تکنیک ارجاع می‌دهند. لازم به ذکر است که خروجی کار این افراد به دلیل فقر هنری عموماً قابل توجه نیست.

به این قضیه می‌توان از چند زاویه نگاه کرد:
۱- اینکه بحث انتقال مفهوم و پیام خود امری است که در ساختار و مباحث آکادمیک هنری گنجانده می‌شود؛ پس وظیفه یک هنرمند است نه یک انسان معمولی و اجرا کار .
۲- به دلیل اینکه خروجی و محصول موشن گرافیک یک اثر دیدنی و Visual است همین امر اهمیت نظارت و طراحی را از سمت یک هنرمند کاملاً روشن و مؤثر می کند.

پس در یک کلام می‌توان گفت: ما در مورد هنر موشن گرافیک صحبت می‌کنیم، هنری که در آن گرافیک، کارگردانی، موسیقی و صداگذاری به وضوح قابل مشاهده است.

ساخت تیتراژ و عنوان هنری فیلم‌ها، طراحی و هویت سازی شبکه‌ها و اخبارهای تلویزیونی ساخت و طراحی سایت‌های تعاملی Interactive، طراحی و ساخت تیزرهای تبلیغاتی و ووله‌های تبلیغاتی، طراحی بیلبوردهای حرکتی، ساخت موشن‌های جشنواره‌ای و فستیوال مانند Mapping و انواع موشن اینفوگرافیک، از عناوین مهم و نمونه فعالیت‌هایی است که در این زمینۀ هنری می‌توان به آن پرداخت.