طراحی کاتالوگ

هنگام سفارش  طراحی کاتالوگ در اولین قدم باید هدف از طراحی آن را مشخص کنید، همین امر سبب می‌شود که کاتالوگ ارائه شده بیشترین تطابق را با نیاز مشتریان داشته باشد.

اولین و مهم‌ترین هدف از طراحی یک کاتالوگ، معرفی و شناساندن محصولات خاص و جدید یک برند است؛ بنابراین سفارش کاتالوگ تنها برای برندهای جدید ثبت نمی‌شود و برندهای شناخته شده برای معرفی محصولاتی که با توجه به نیاز مشتریان تولید شده‌اند از این دفترچه راهنما استفاده می‌کنند.

پس از تعیین این هدف باید لیست محصولات را تهیه کرده و گزینه‌هایی را برای چاپ در کاتالوگ در نظر بگیرید که از هر نظر خاص هستند؛ زیرا معرفی کالاهایی که مشابه محصولات سایر تولید کنندگان باشند، به هیچ عنوان برای مشتریان جذاب نخواهد بود.

 

قبل از اینکه در مورد طراحی کاتالوگ صحبت کنیم، بهتر است در خصوص اینکه اصلا کاتالوگ چیست کمی توضیح بدهیم. کاتالوگ در اصلاح علمی و تخصصی به صفحاتی گفته می شود که با هم ارتباط داشته و در این صفحات مرتبط در مورد محصولات و خدمات و تولیدات شرکت ها و سازمان های مختلف صحبت می شود. در واقع کاتالوگ برای معرفی و بازاریابی محصولات کمپانی ها تهیه شده و جنبه تبلیغاتی دارد. با این کار شرکت ها و سازمان های تولیدی و خدماتی محصولات خود را برای پیدا کردن مشتری بیشتر و در نتیجه فروش بیشتر تبلیغ می کنند. کار طراحی کاتالوگ به نوعی تبلیغات حرفه ای و بازاریابی تخصصی محسوب می شود. برای طراحی کاتالوگ عموما از نرم افزار  Adobe photoshop  استفاده شده و افرادی که متخصص در طراحی کاتالوگ هستند از آپشن های این نرم افزار برای این نوع تبلیغات کاغذی بهره می برند.

یک طراحی کاتالوگ حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

طراحی کاتالوگ همانطور که گفتیم یک کار کاملا تخصصی و حرفه ای است و در همه جای دنیا به آن به چشم اولین قدم و مهمترین قدم فروش محصول نگاه می کنند. یعنی اگر کاتالوگ حرفه ای طراحی شده باشد به عنوان یک ابزار تبلیغاتی عمل کرده و مشتری را جذب می کند. برای همین مهمترین ویژگی های یک طرح تبلیغاتی این چنینی به شرح ذیل است:

 

1- یک طرح تبلیغاتی اینچنینی باید خیلی جمع و جور و قابل حمل طراحی شده و طوری باشد که مصرف کننده بتواند در کمترین زمان آن را مطالعه کند. شرح و طول و تفسیر دادن به این نوع ابزار تبلیغاتی نتیجه معکوس خواهد داشت.

 

2- در توصیف و ارائه محصول باید در نهایت صداقت و درستی عمل شده و اغراقی صورت نگیرد. اغراق در معرفی محصول و خدمات باعث می شود، مشتری بعد از مواجه شدن با آن دیگر به این طرح های تبلیغاتی اعتماد نکرده و از خرید محصول مورد نظر هم منصرف شود چون حس فریب خوردگی در او ایجاد خواهد شد.

 

3- طراحی و توضیحات ارائه شده در کاتالوگ باید به شکلی باشد که همه سوالات و ابهامات مشتری را پاسخ دهد و نیازی به تحقیقات بعدی نباشد. مثلا نام و مشخصات کامل محصول و تولید کننده آن و خدمات ارائه شده توسط شرکت مورد نظر را به طور دقیق توضیح دهد.

 

4- تصاویر انتخاب شده برای طراحی کاتالوگ باید با نوع محصول یا خدمات ارائه شده همخوانی داشته باشد. بهترین کار عکس برداری حرفه ای از محصول مورد نظر یا سازمانی است که قصد ارائه خدمات را دارد. این کار به جذابیت طرح تبلیغاتی تهیه شده هم کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

 

5- بهترین نوع طراحی کاتالوگ استفاده از چهار نوع رنگ است که البته نحوه بکارگیری رنگ ها هم نیاز به سلیقه و خلاقیت و تخصص دارد.

 

6- در برخی کاتالوگ ها برای اینکه این طرح تبلیغاتی بیشتر به چشم بیاید یا اصطلاحا جلوه موثرتری داشته باشد از روکش سلفون یا یووی موضعی استفاده می کنند که البته برای رسیدن به این هدف هم موفق بوده است.