طراحی تراکت

تراکت به تبلیغات آنی و لحظه ای گفته می شود که خبر یا موضوعی خاص را در یک مدت زمان مشخص و با یک گفتار ساده و مستقیم و بدون واسطه و به منظور معرفی و شناساندن محصول خاص و یا خدمات معین به نمایش می گذارد.

 

عموما تراکت را برای بیان یک خبر مهم و در جملات کوتاه و تاثیر گذار مورد استفاده قرار می دهند. البته برای اعلام این خبر می توان از کلمات یا تصاویر استفاده کرد. مثلا یک شرکت به طور معمول روند مشخصی برای ارائه خدمات و یا محصولات خود دارد اما اگر بخواهد در یک بازه زمانی در نوع محصول یا خدمات خود تغییری ایجاد کند این تغییر را با استفاده از تراکت به گوش مشتریان خود می رساند. نمونه آن اعلام حراج های فصلی، خبر برگزاری یک کنفرانس و یا نمایشگاه و یا سمینار، خبر اجرای یک مسایقه انگیزشی، برگزاری جشنواره هنری و اقتصادی و غیره است.

این روش تبلیغات بسیار به صرفه بوده و در کمترین زمان و به ساده ترین شیوه می تواند اخبار مورد نظر را به گوش مخاطبین رساند.

 

ویژگی های تراکت تبلیغاتی

تراکت تبلیغاتی ویژگی های خاصی دارد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می کنیم:
1- اولین ویژگی تراکت چاپی بودن و تا نخوردن برگه آن است.
2- تراکت های تبلیغاتی ساده و در برگه هایی با ابعاد A5 چاپ می شوند.
3- عموما اندازه این ابزار تبلیغاتی همان A5 است اما امکان سفارش آن در ابعاد دیگر توسط مشتری وجود دارد.
4- عموما تصاویر و یا نوشته ها روی یک طرفه برگه چاپ می شوند اما امکان چاپ نوشته و تصاویر روی هر دو طرف هم وجود دارد.
5- این ابزار تبلیغاتی را در تعداد زیاد منتشرکرده و در محل های پر رفت و آمد بین مردم توزیع می کنند.
6- نکته دیگر در مورد این ابزار تبلیغاتی این است که گاهی آن را به صورت تا شده چاپ کرده و در پاکت نامه می گذارند و به شرکت ها و سازمان های مورد نظر می فرستند.
7- توصیه شده است، تراکت تبلیغاتی به صورت رنگی چاپ شود.
8- این ابزار تبلیغاتی عمر طولانی نداشته و عموما بعد مطالعه توسط شخص دور انداخته می شود برای همین عموما از کاغذهای خیلی ضخیم برای چاپ آنها استفاده نمی کنند اما چاپ با کاغذ ضخیم می تواند نتیجه بهتری داشته باشد.

 

تراکت تبلیغاتی چه کاربردهایی دارد؟

1- برای تبلیغات نمایشگاه های و یا رخدادهای هنری مثل کنسرت ها و جشنواره ها مورد استفاده قرار می گیرند.
2- برای تبلیغات رخ دادهای سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی هم کاربرد دارند.
3- برای تبلیغات کالا ها هم استفاده می شود.
4- برای تبلیغات در کمپین های انتخاباتی هم کاربرد داشته و از آن برای انتقال وعده ها و پیام های کوتاه نامزدها استفاده می کنند.

 

اندازه طراحی تراکت و پوستر تبلیغاتی

این ابزار تبلیغاتی در اندازه های مختلف نظیر قطع کارت پستال هم چاپ شده، برای همین از روش های کم هزینه تبلیغات محسوب می شوند. اما به صورت کلی در سایزهای ذیل قابل سفارش هستند:
A4 (حدودا اندازه‌ی سربرگ)
A5 (حدودا نصف اندازه‌ی سربرگ)
DL (اندازه‌ ای برابر کارت تبریک)
A6 (اندازه‌ ای برابر کارت‌پستال)